Liten igelkottspinnare

Den här bilden är återanvänd från ett av sommarens inlägg, men jag har inte vetat förut vad den föreställer. Nu när den hamnar i årets Lubbofotobok blev det direkt nödvändigt att kolla upp det. Tur det fanns en bok här hemma för det! (En bok är alltså ett analogt informationsinstrument bestående av tätt sammanpackade blad av papper). Där finner jag att denna snyggt mönstrade lilla varelse är vanlig i hela landet och att den flyger både på natten och på dagen. Vän av ordning undrar förstås varför i herrans namn den kallas igelkottspinnare, en liten sådan till yttermera visso. Jo, namnet refererar till utseendet på på den i larvstadiet; den är en väldigt lurvig larv i sin ungdom. Hårig med stickigt utseende som just en igelkott.

Namnet liten igelkottspinnare antyder att det även skulle finnas en stor igelkottspinnare och si: det gör det! Kallas även för björnspinnare. Varför den gör det framgår inte, men även dennas larv är lurvig så där kommer namnet in.

Den här fjärilen är ännu ett exempel på den ostoppbara kraft som naturen kör över oss med. Den dödar oss på alla möjliga gruvliga vis, men den föder även fram oss, utvecklar oss och alla andra djur. Den är blind, en icke medveten skapande kraft. Inte en skäggig liten gubbe som seglar fram på ett moln, myndigt pekandes vad som går an och inte. Vilka underverk skapas sen inte!

Redan denna ”sommerfugl” är delikat i sin design. De små antennerna är fjäderlika radaranläggningar som är förunderligt välskapade. Andra närliggande exempel på naturens magiska skaparkraft är till exempel metallfärgen i fågelfjädrar och jag tror att det är mysticismen i detta evolutionära skapande som fascinerar mig så. På nåt vis samma sorts nyfikenhet och fascination som får andra att tro på det där andra, ni vet, den där gubben på det där molnet. Nu är ju jag en notorisk hedning, men det här intresset och den vetgirigheten kommer säkert att följa mig hela livet. Om jag sen återföds som en fjäril eller om jag ändå till sist får träffa Gubben, återstår förstås att se!

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

