Minnen att dröja vid

Häromdagen åkte jag och Francisco ut till Selsbäcken för hans livs första körlektion. Gick riktigt bra. Vi får ju vara ifred där ute så efter att fått nöta in det där med start och dragläge, så körde han några svängar fram och tillbaka på vägarna där och det gick bara bättre och bättre. Kanske det är bra att vänta några år med att ta körkort för man är mottaglig för information och gör som instruktören säger. Instruktören får sig också en tankeställare; man är ju så fast i sina vanor för att man har haft kortet i snart 40 år, så det kan vara bra att påminnas om saker som inte är så lätta för nybörjaren.

Det här hände på den tiden då vi fortfarande hade semester. Vi stannade vid bäcken där den går under vägen, där jag för många år sen sköt ripor som hämtades in av Lenas spaniel Wilma. Den här dagen dansade flicksländorna över bäcken och kameran som var med fångade dem till och med i flykten. Där fanns även andra arter, till och med en kungstrollslända. Gul och svart, passande i AIK-land i Skellefteå kommun!

Bilderna stärker ju minnena av sommaren – det är mycket därför vi envisas med att ta dem. När snöstormen ylar runt knuten saknar man sommaren och vackra bilder påminner en om att det alltid kommer en ny. Jag trodde att jag skulle jobba till helgen, men det visar sig att de har ändrat på mina helger så jag är ledig till den som kommer. Då får även jag åka tillbaka till vårt alldeles egna paradis. Mina jobbhelger far Annelie ensam. Inte för att jag missunnar henne det, men jag vill ju också vara där jag borde vara varje dag den här årstiden. Förresten har jag lämnat in om ledigt i elva dagar till jaktpremiären. Det är så gynnsamt att det bara går åt fem semesterdagar till det. Det är så många på jobbet som är lediga hela sommaren och inte bara futtiga fyra veckor så jag ska banne mig ha det här!

Den där veckan är så viktig för det är den sista riktiga sommarveckan och förutom att släntra omkring i skogen kan vi fiska, plocka svamp och lata oss! Det är sunt att lata sig!

 

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

